خلاقیتکده شریف

ارائه خدمات تخصصی آموزش خلاقیت با بهره گیری از برترین کارشناسان حوزه خلاقیت
  • خلاقیتکده شریف

    ارائه خدمات تخصصی آموزش خلاقیت با بهره گیری از برترین کارشناسان حوزه خلاقیت

مشخصات بلاگ
خلاقیتکده شریف

وبلاگ خلاقیتکده شریف که متعلق به سایت خلاقیتکده شریف می باشد به طور روزانه به انتشار اخبار مربوط به خلاقیتکده و همچنین مقالات علمی در مورد تکنیک های پرورش خلاقیت و ... می پردازد.
ما را در اینستاگرام و آپارات نیز دنبال کنید.

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷ ب.ظ

روح خلاق

در بسیاری از مواقع بچه ها علاقه مندند که به ماهیت اشیا و کنه هستی پی ببرند. آنان با روش های ساده ای این کار را می کنند. مثلا به آسمان خیره می شوند، از رنگین کمان سوال می پرسند و اشیای اطراف خود را نام گذاری می کنند. آنان زندگی و دنیای اطراف را با عینک خود می بینند و تفسیر می کنند. بچه ها وقتی به پیچک های سبز نگاه می کنند که از روی دیوار بالا رفته، شگفت زده می شوند و آن را همچون یک موشک کاغذی سبز می بینند که دور خود می پیچد و به آسمان می رسد. اما این کودکان وقتی به تدریج وارد دنیای بزرگسالی می شوند، دچار قید و بندهای جامعه و فرهنگ رسمی می شوند. در آن دوران این جامعه است که به آنان می گوید از کجا، به کجا و چگونه راه بروند. در چنین فضایی راه نفس کشیدن آنان بسته می شود و شتاب برای دفن حقیقت خود واقعی و اصیل پدید می آید. کودکان با تولد زیر آوار تکرار و تکرار له می شوند و دیگر توانی برای نفس کشیدن ندارند.

 

روح خلاق یعنی تفسیر عاشقانه ی زندگی و حرکت به سوی مکان ها و فضاهایی که در ما انگیزه های بیشتری برای زندگی ایجاد می کند.

کودکان را نباید دست کم گرفت و باید در نظر داشت که نیازها و خواسته های آنان فراتر از برنامه هایی است که ما برای آنان در نظر می گیریم. معلم ها اگر به نقش خود، آگاه باشند، باید کودکان را به جایی ببرند که جز شگفتی و شعر و شور چیز دیگری وجود ندارد. آموزش و پرورش باید بستری  برای رهایی ذهنی، تغییر بینش و تقویت خیال پردازی و تخیل کودکان فراهم کند. انسان موجودی پیچیده و پر رمز و راز است اما نباید این را از یاد برد که همین انسان به طور خودجوش عاشق زندگی می کند. ما باید احساس زندگی و لمس زیبایی ها را به بچه ها آموزش دهیم. این کار مهم تر از کار کردن با رایانه است. بچه ها اگر زیبایی را احساس کنند، در سخت ترین شرایط هم می توانند خوب زندگی کردن را تجربه کنند. معلم ها هم باید هر روز شانس جدیدی به بچه ها برای حضور فراگیر و خودشکوفا بدهند. این درست مثل دادن تخم مرغ های شانسی به دست دانش آموزان یک کلاس است که داخل هر یک از آنان هدیه ای متفاوت برای آنان وجود دارد. هدایایی که وقتی دیده می شوند، لبخند را بر لبان آنان جاری می سازد. دانش آموزان در هر دوره ای الماس های همان عصر هستند. الماس هایی که می درخشند و اطراف را روشن می کنند. منتها این الماس ها در یک دالان بسته در حرکتند و این وظیفه ماست که آنان را احیا کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۲:۳۷
خلاقیتکده شریف
شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۱۷ ب.ظ

ابزارهای کمک کننده سلاست فکری

برای تقویت سلاست فکری کودکان نیاز به ایجاد یک جو مثبت می باشد. برای ایجاد فضایی مثبت می توان از عوامل کمکی استفاده کرد. کمک کننده ها در واقع فعالیت هایی هستند که به تولید ایده کمک می کنند. برخی از این کمک کننده ها عبارتند از:

  •      خودباوری را در کودک خود تقویت کنید.

اجازه دهید کودکانتان باور داشته باشند که خلاق هستند و می توانند ایده های جدید خلق کنند. تقویت مثبت کمک می کند که بهتر عمل کنند.

  •      برای کودک خود زمان استراحت قرار دهید.

چرت زدن، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی و بازی با کودکان. همه ی این فعالیت ها فضای رسمی تولید ایده را می شکند. ذهن نیاز به استراحت دارد و زمانی که تلاش نمی کند اغلب در آن ایده های جدید جرقه زده می شود.

  •      محیط اطراف کودک خود را تغییر دهید.

گاهی تغییر موقعیت الگوی ذهنی را نیز تغییر می دهد. گاهی اوقات برای فکر کردن باید فضای موجود را تغییر داد. مثلا برای دقایقی کودک خود را از پشت میز درسی بلند کنید و به بالکن یا پشت پنجره ببرید.

  •      از طنز و شوخی استفاده کنید.

این عامل عنصر بسیار ضروری خصوصا در جلسات جمعی و گروهی می باشد. طنزها و کاریکاتورها الهام بخشی فراوانی دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۴ ، ۱۴:۱۷
خلاقیتکده شریف
دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۳۳ ب.ظ

جایگزینی برای کسب خلاقیت

اجازه دهید کودکتان در مورد جایگزین کردن راه حل موجود مسئله با راه حلی جدید بیاندیشید. با جستجو کردن جایگزین‌ها، می‌توان به ایده‌های جدید رسید. می‌توان اشیا، مکان‌ها، فرآیندها، مردم، ایده‌ها و حتی احساسات‌ را تغییر داد. به کودکتان فرصت دهید که بدون محدودیت درباره ی امکان پذیری جایگزین ها، درباره بدیل های مختلف تفکر کند. با پرسیدن سؤال هایی که در ادامه آمده است، هدایتگر کودک خود باشید:

آیا می‌توان بخشی از راه حل موجود را تغییر داد یا جایگزین کرد؟

آیا می‌توان شخص مربوط به این موضوع را تغییر داد؟

آیا قوانین، می‌تواند تغییر کند؟

آیا می‌توان از اجزا یا موارد دیگر استفاده کرد؟

آیا می‌توان از پروسه ها و فرآیندهای دیگری استفاده کرد؟

آیا می‌توان شکل آن را تغییر داد؟

آیا می‌توان رنگ، میزان زبری‌، صدا یا بو را تغییر داد؟

چه می‌شود اگر اسم را تغییر داد؟

آیا می‌توانم یک قسمت را با قسمت دیگر جایگزین کرد؟

آیا می‌توان در جای متفاوتی، این ایده را استفاده کرد؟

آیا می‌توان احساسات را نسبت به آن تغییر داد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۴ ، ۱۶:۳۳
خلاقیتکده شریف
دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳ ب.ظ

تمرین هایی برای تقویت بسط در خلاقیت

  • به دانش آموز یک کاغذ همراه با مداد، مدادرنگی یا ماژیک بدهید. از آنها بخواهید یک خانه ساده با کشیدن یک مربع و مثلث در بالای آن برای سقف طراحی کنند. بعد از کشیدن خانه زمانی حدود 5 دقیقه را در نظر بگیرید. در این 5 دقیقه از دانش آموز بخواهید که هر قدر که میتوانند جزئیات بیشتری به این تصویر اضافه کنند. بعد از پایان 5 دقیقه، تصاویر را به اشتراک بگذارید و در مورد آنها صحبت کنید. هدف این تمرین ساده این است که تا جایی که ممکن است این تصویر بسط داده شود.
  • در کنار کامپیوتر بنشینید. از دانش آموزان یا فرزندتان بخواهید که در یک صندلی کنار شما بنشینند. یک جمله ساده  را مانند: "پسر در خیابان راه رفت" در کامپیوتر تایپ کنید. حالا به همراه بچه ها سوالات و پاسخ هایی در مورد این جمله ایجاد کنید تا داستانی ساخته شود.سوالات می تواند شامل اینکه: چرا پسر در خیابان قدم زد؟این پسر تنها بود یا شخص دیگری کنارش بود؟ این پسر در اطرافش چه چیزهایی را دید؟ چه احساسی داشت؟ چه چیزی پوشیده بود؟ و... سعی کنید دانش آموزان سوالاتی در مورد این پسر بسازند و پاسخ هایی را نیز در مورد آن بیابند. در انتها شگفت زده خواهید شد که از یک جمله ساده چه جملات جالبی ایجاد شده است.
  • از فرزند یا دانش آموزتان بخواهید برای برنامه ریزی یک مهمانی به شما در مورد دعوت شدگان به مهمانی، دکوراسیون، سرگرمی هایی که می شود در این مهمانی برگزار کرد، غذا و سایر تدارکات کمک کند و ایده هایش را به شما بگوید. هر چه سعی کنید بچه ها جزئیات بیشتری در مورد مهمانی بگویند، بهتر است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۴۳
خلاقیتکده شریف
يكشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۰۹ ب.ظ

بسط در خلاقیت به چه معناست؟

بسط  یا Elaboration  کلمه ای است که از لغت elaborate گرفته شده است  که در لغت نامه وبستر به کاری که با برنامه ریزی به همراه توجه دقیق با جزئیات و بخش های بسیار انجام شده است، اشاره دارد. بسط در خلاقیت به این مفهوم است که یک ایده بهبود، توسعه و ارتقا یابد.

تورنس به عنوان یکی از محققان برجسته خلاقیت بر این باور بود که هر کاری باید در ابتدا آرایش و زینت بیاد تا بتواند ارزشمند گردد. فرایند بسط ایده ها میتواند به دانش آموزان کمک کند تا بتوانند ایده هایشان را کامل نمایند. تلاش برای اضافه کردن جزئیات میتواند به پرورش خلاقیت در کودکان کمک قابل توجهی نماید.

بسط فرایند توسعه ایده ها با فراهم نمودن جزئیات بیشتری در مورد آنها می باشد. جزئیات بیشتر  باعث درک بهتر موضوعات می گردد. بسط اجازه اضافه کردن جزئیات بیشتر را به ایده های اولیه می دهد و موجب می شود که فکرها و ایده های نو پیچیده تر و کامل تر گردد.

فعالیت ها یا پروژه هایی که موجب تکمیل شدن یا کامل شدن یک موضوع میشوند میتوانند به تقویت بسط کمک نمایند. اضافه کردن جزئیات بیشتر به یک موضوع، شکل یا نمودار میتواند به تقویت بسط کمک نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۴ ، ۱۵:۰۹
خلاقیتکده شریف