همة کودکان نابغه اند اگر...
بسیاری از متخصصان معتقدند که همة کودکان به طور ذاتی نابغه اند. آنها معتقدند شکوفایی کودکان رابطة مستقیمی به نوع نگاه و دید والدین، معلم و اولیای مدرسه دارد. برای داشتن کودکانی نابغه لازم است در درجة اول، آنها را باور داشته و در درجة دوم مهارت و دانش لازم را برای تربیتشان داشته باشیم.
برای درک بهتر این موضوع آزمایش جالبی را برایتان توضیح میدهیم که سالیان قبل انجام شده است. در این آزمایش به دو آموزگار کلاسهای درسی متشکل از دانش آموزان دادند.
به آموزگار اول گفتند که شاگردان کلاس همگی نابغه و باهوش هستند، اما سعی میکنند شما را گول بزنند. آنها خودشان را تنبل نشان میدهند، تکالیفشان را به درستی انجام نمیدهند و از مشق شب بیزارند. به حرف آنها اهمیت ندهید، چون از عهدة انجام همة کارها برمیآیند. تنها باید در برابرشان صبور باشید. به آموزگار دوم نیز کلاسی دادند و گفتند که این دانش آموزان بهرة هوشی متوسطی دارند و ما انتظار داریم نمره هایشان هم در همان حد متوسط باشد. در واقع هر دو گروه این دانش آموزان بهرة هوشی متوسطی داشتند. فکر می کنید بعد از یکسال چه اتفاقی افتاد؟؟
همانطور که انتظار میرفت، دانش آموزان نابغه به اندازة یکسال از دیگر دانش آموزان جلو افتادند و این تنها به دلیل تفاوت دیدی بود که آموزگار نسبت به آنها داشت.
متخصصان مسائل آموزشی بر این باورند که آموزش، ارتباط مستقیمی با نحوة دید اولیای مدرسه و والدین دارد. اگر معلمی احساس یاس و نومیدی کند، اگر تصویر ذهنی اش از خود، یک انسان حقوق بگیر باشد و اگر برای کار خود اعتبار و ارزشی قائل نباشد مطمئناً این معلم نمیتواند بچه ها را به خوشبختی و سعادت برساند، اما بالعکس اگر معلمی تصویر ذهنی مثبتی از خود داشته باشد و از شغل خود احساس لذت و رضایت کند، میتواند به بچه ها امید، نشاط و حس رسیدن به موفقیت بدهد.
این والدین و معلمها هستند که جسارت بودن را به بچه ها می آموزند. در زندگی رنجهای بسیاری وجود دارد که ما باید یاد بگیریم چگونه از مقابل آنها عبور کنیم. همیشه موفقیت به معنای کسب نمرات خوب در مدرسه و دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی نیست، موفقیت میتواند در نحوة مواجهه ما با ناملایمات باشد.
یکی از مشکلات نظامهای آموزشی این است که صرفاً به افزایش اطلاعات و دانش بچه ها فکر میکند. درحالیکه وظیفة اصلی و خطیر نظام تعلیم و تربیت، درست فکرکردن، تصمیم گیری صحیح در مواقع ضروری، عقلانی عمل کردن و در مواقع نیاز، عاشقانه برخوردکردن است.
همه بچه ها نابغه اند اگر تصویر ذهنی سالمی از خود داشته باشند. شاید زمانی برسد که تصویر ذهنی سالم و خلاق در بچه ها شکل بگیرد.